Kan ik toch Nix aan doen

KAN IK TOCH NIX AAN DOEN 


Alle buitenlanders krijgen eerder een baan dan mijn moeder. Ja, dat is zo! Want dat heeft op Faceboek gestaan!
Alle moslims zijn terroristen, dat mag ik zeggen, zegt mijn vader, dat is vrijheid van meningsuiting.
...

We ontwikkelden samen met Stichting Carmelcollege het project Kritisch leren denken. Een project voor brugklassen van het VMBO met o.a. de interactieve en muzikale theaterspelshow Kan ik toch NIX aan doen. Eind februari 2019 is deze voorstelling in premiere gegaan en speelden we hem 9 keer, in Oldenzaal, Enschede en Almelo. In 2019-2020 gaan we er mee door het land. 

poster kan ik toch nix aan doen

De voorstelling 

De voorstelling begint als er net een foto van Melissa in de klassenapp is gezet, waarop te zien is dat ze is doorgelekt. Er is een golf van negatief commentaar losgebarsten. Romy heeft het erop gezet. Maar waarom? Net zaten Melissa en Romy nog zo gezellig samen chips te eten. En waarom zegt Jamal dat ze een loopse teef is, terwijl hij met Melissa zoende. Beetje bij beetje kom je er achter waarom Melissa, Romy en Jamal een aantal onhandige dingen hebben gedaan wat hen behoorlijk in de problemen heeft gebracht. De leerlingen in de zaal worden opgestookt, gewezen op hun eigen vermogen om in te grijpen en ze mogen ten slotte voorzeggen hoe de acteurs zich veel beter kunnen gedragen om alle problemen te voorkomen.


 

De acteurs laten in de voorstelling d.m.v. scènes en liedjes zien hoe het niet moet


De acteurs vragen aan de leerlingen, met behulp van rode en groene kaarten, hoe het wel moet.
Of stemmen de leerlingen blanco en denken ze: daar kan ik toch Nix aan doen! 

Kijk ook naar dit fimpje over ons project!

https://youtu.be/sxrNn6ZE3BU

Het project

Bij het project Kritisch leren denken horen naast de voorstelling ook mentorlessen, ontwikkeld door Nelleke Smeenk en Nicole Voogd van het ThijCollege Oldenzaal. De lessen staan in lessonup en zijn vrij te gebruiken, zie https://www.lessonup.com/app/channel/kritischlerendenken

De 5 mentorlessen gaan over feiten en vooroordelen, de bron van je informatie en het vormen van je mening met respect voor anderen. Voorafgaand aan de theaterspelshow, krijgen de leerlingen een fotoverhaal te zien, waarin Romy een foto in de klassenWhatsApp zet van Melissa met een bloedvlek in haar broek. In de klas wordt per foto besproken wat er gebeurt. Als verwerking na de voorstelling richten de leerlingen zich in groepjes op een onderwerp dat ze aanspreekt om een onderzoekje naar te doen en dit te presenteren aan de klas. 

Ook is het mogelijk dat de acteurs van DNK een mentortraining geven voorafgaand aan de voorstelling. Hierin krijgen de mentoren  handreikingen voor het begeleiden van gesprekken over gevoelige onderwerpen in de klas. Dit gebeurt met een digitale handleiding en een mentortraining waarin o.a. geoefend wordt met een trainingsacteur. Onderwerpen die hierin aan bod komen zijn 'pushers, joiners en het stille midden', de kaders voor het gesprek bewaken en oordeel, mening en advies (oma) thuislaten als docent.

Resultaten

  • Leerlingen krijgen meer inzicht in hun eigen mogelijkheden om situaties voor zichzelf en anderen te veranderen.
  • Leerlingen krijgen meer empathie, door te zien hoe bijvoorbeeld afwijzing doorwerkt bij anderen.
  • Leerlingen voelen zich veiliger in de mentorklas, doordat dingen bespreekbaar worden ("Naar aanleiding van jullie openhartigheid is een leerling in mijn mentorklas bij het nabespreken van de voorstelling uit de kast gekomen.").
  • Mentoren krijgen meer inzicht in het voeren van gesprekken over pittige gespreksonderwerpen ("Hier is nooit aandacht voor geweest op mijn opleiding, ik ben dit soort gesprekken tot nu toe altijd uit de weg gegaan.")


Scholen

De scholen van Stichting Carmelcollege zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling van het project en op 3 Carmelscholen is het project nu uitgevoerd. Maar het project is volgend seizoen voor elke middelbare school aan te vragen. 

Spel: Bart Peeters Weem, Moes Wagenaar, Regine Hilhorst
Muziek: Geert Meuffels
Techniek: Olaf van der Kuil
Script en regie: Regine Hilhorst    

Voor boekingen en informatie: zie contactformulier.
Of neem contact op via Facebookmessegner: m.me/denieuwekoning