Anja en Tanja

"Dichten is niet ENG!"

Heb jij al passend basisschool aanbod voor creatief schrijfonderwijs?

Ontdek hoe je leraren en leerlingen een vliegende start kunt geven met het plezierig creatief schrijven!



Ha, wij zijn Anja en Tanja,


Wij geloven dat elke basisschool plezier verdient in creatief schrijven. Leerkrachten zonder schrijfangst die aanvoelen hoe een creatief proces werkt. Leerlingen die met vertrouwen schrijven over eigen onderwerpen. Cultuureducatie met kwaliteit én met plezier. Daar is nu aanvullend aanbod voor! 


Meerwaarde

In deze voorstelling wordt op toegankelijke wijze het creatieve (schrijf)proces doorlopen met de kinderen. Leerkrachten hebben aangegeven dat het erg goed aansluit bij deskundigheidsbevordering CMK en leerlingen nemen de stappen van het schrijfproces als vanzelfsprekend mee bij het creatief schrijven in de klas. 

Wie weet is of de voorstelling ‘Dichten is niet ENG’ de missende schakel is om ook bij jullie lol en lef toe te voegen aan het creatieve schrijfonderwijs voor groep 5 t/m 8. 


Synopsis

De voorstelling gaat over Anja van Rijm, Tanja ter Dicht en Pierre van Zang. Ze geven dichtles namens het Instituut van Rijmerij en Dichterdicht, zoals Tanja het noemt. Maar Anja is bang voor kinderen en Tanja is bang om in het felle licht woorden te moeten verzinnen. En Pierre? Pierre is supermanstoer, maar vindt het toch wel heel spannend om bevriend te zijn met Anja en Tanja die soms wel heel dichtbij komen. Tussen de liedjes, dansjes en eigen gedichten door roepen ze zichzelf tot de orde om telkens weer een stap in het schrijfproces te zetten in interactie met de zaal. Vlak voor het einde dragen twee leerlingen uit de zaal het gezamenlijke eindproduct voor en krijgen als ‘Dichter in het licht’ een medaille.


Wat anderen zeggen

“Ik had van te voren niet kunnen bedenken dat het zo een succes zou worden, toen ik Regine en Moes de opdracht gaf om een voorstelling voor ons poëzieproject te maken. Samen met de deskundigheidsbevordering voor leerkrachten en de gastles in de klas vormt het een mooi geheel. 

Leerkrachten kwamen me na de voorstelling vertellen dat de stukje op hun plek vielen; nu zagen ze echt voor zich hoe ze konden toepassen wat ze geleerd hadden in de training. De voorstelling sluit helemaal aan bij het doel om kinderen en leerkrachten het plezier van gedichten maken en voordragen bij te brengen."

– Kristina Odenhamn Combinatiefunctionaris cultuur en onderwijs 

“Het is echt grappig want in de klas vraag ik natuurlijk wat de kinderen nog weten van de voorstelling, voor we aan de slag gaan met dichten. En dan weten ze nog heel erg veel! En wat ze weten varieert van de verhaallijn, tot letterlijke citaten tot... het inhoudelijk deel over hoe je een gedicht maakt. Daar komen ze spontaan mee zonder dat ik tot sturende vragen over ga. Heel gaaf om te merken.”

– Heleen Bosma Schrijfdocent bij Dichter bij Dichters


Lesbrief

Op school voeren de leerlingen voorafgaand aan de voorstelling met hun eigen leerkracht in drie kwartier een lesbrief uit. Ze praten alvast met elkaar over bang zijn en griezelen en maken korte eng klinkende zinnetjes over wat ze zelf eng vinden. Deze zinnetjes nemen ze mee naar de voorstelling en een aantal daarvan wordt live op het podium verwerkt in een gedicht.

Ook word op dit moment gewerkt aan een extra videoles met bijbehorend werkboekje voor de groepen 7 en 8.

 

PLUSaanbod 

In deze voorstelling leren leerlingen spelenderwijs hoe je een gedicht maakt. Wil je alles uit deze voorstelling halen en ook de leerkrachten zelf nooit meer bang laten zijn voor dichten? Dan kun je kiezen voor het PLUSaanbod. Hierbij krijgen de leerkrachten op de school in twee uur tijd een aanstekelijke workshop gedichten schrijven, direct toepasbaar in de eigen groep. Plezier met elkaar staat voorop.

In Overijssel werken we samen met Miriam Janssens uit Borne van de Talentuin www.detalentuin.nl , Heleen Bosma  heleen@heleenbosma.nl en Alied van der Meer alied@detekstwinkel.nl uit Deventer van Aha!  

In andere regio’s denken we ook graag met je mee over hoe dit plusaanbod het beste is te realiseren. Bijvoorbeeld met de Schoolschrijver, PoëziePaleis of andere instellingen.


Speelinformatie

  • De voorstelling is geschikt voor de groepen 5 t/m 8.
  • Per voorstelling kunnen maximaal 150 kinderen komen kijken.
  • De voorstellingen duren 60 minuten.
  • Maximaal 3 voorstellingen op een dag.


Speelplek voorwaarden

  • Theater is te verduisteren.
  • Beamer, licht, geluidsinstallatie is aanwezig, hdmi verbinding voor camera.
  • Speeloppervlak minimaal 6 x 3 meter.
  • Coulissen.
  • Technicus van de zaal. (We brengen ook een eigen technicus mee.)
  • Genoeg zitplekken voor alle kinderen en volwassenen.


Theatercrew

  • Moes Wagenaar als Anja van Rijm: spel en educatie materiaal
  • Regine Hilhorst als Tanja ter Dicht: spel en script 
  • Tim de Man als Pierre van Zang: spel en muziek 
  • Leon Jansen als Leon van Licht: techniek


Prijsindicatie

  • Voor 2 volle voorstellingen per dag 6 euro per leerling
  • Voor 3 volle voorstellingen per dag 5 euro per leerling


Bel voor meer informatie, aanmelding of boekingen met Regine: 06 48491917
of mail met: info@theatergroepdenieuwekoning.nl